2015 103-104/291-292 GTsag és GCCeDo
2015.11.07 Szombat
A címben feltett kérdésre a mi rövid válaszunk: Igen!
Ma Celldömölkre vitt bennünket az igencsak korán induló vonat. A hosszú utazástól kissé elgémberedett tagokkal szállunk le a vonatról. Mai túránk célja Celldömölk, a vasutasváros és a határában található egykori vulkán, a Ság-hegy felderítése. A két geoláda közül a Celldömölköt bemutató egy multiláda, így az útvonaltervező segítségével az összes meglátogatandó pontot figyelembe véve, kialakítottunk egy optimális útvonalat, mely nem követi a ládák és a multipontok megadott sorrendjét.
Értelemszerűen, a vasútállomástól indulunk. A multi geoláda nevében szerepel a vasutasváros kifejezés. Hajdan a vasút az ország legnagyobb munkaadói közé tartozott. A technikai eszközök és technológiák akkori fejlettsége mellett jelentős számú munkavállaló találta meg a helyét a vasút egy-egy szakterületén. A nagyobb, több vonal találkozásánál, esetleg jelentősebb ipari létesítmények közelében alakultak ki a címben említett vasutasvárosok, ahol a település lakóinak jó része a vasútnál talált megélhetést. A teljesség igénye nélkül ide lehet sorolni Hatvant, Újszászt, Püspökladányt, a mára inkább a sztendaposairól ismert Szentest és természetesen Celldömölköt. A sort folytathatnám, de hirtelen ezek a települések jutottak eszembe. Mára a modern eszközök és technológiák előre törése miatt, már nem igazak ezek az állítások, de a hozzám hasonlóan régóta fiatalok, még emlékeznek ezekre az időkre. Szerintem napjainkban Celldömölkről is többen járnak Ausztriába dolgozni, mint ahányan a vasútnál keresik a kenyérre valót.
Tehát, egy egykori vasutasváros utcáin lépdelünk a városközpont felé, Celldömölk Kiscell nevű városrészében. Rövidesen érdekes kialakítású kápolnához érünk, mely mérete alapján már egy kisebb templomnak is beillene. A neve Szentsír-kápolna ás Kálvária. Megcsodáljuk az épületet, melynek különös fényjátékot biztosítanak a környező fák óaranyba borult lombozatán áttörő napsugarak. Sokáig nézzük a megkapó látványt, majd tovább indulunk.

Elmegyünk Mária Szűzanya kútja mellett és vetünk egy pillantást a Kápolna mögött álló Nagyboldogasszony templomra is. Érdekes a két torony közötti oromdísz



Hosszú, eseménytelen gyaloglás után érünk a Téglagyári tóhoz. Itt befordulunk a Vulkán-fürdőhöz, mely szintén a multiláda egy pontja. Közben megnézzük a tavat is. Nádas partjával jó kis horgászvíz lehet! A fürdőnél elég nagy a forgalom, ami a termál víz jelenlétének fényében érthető.


Megszámoljuk a jelszórészletet jelentő épületrészeket és visszafordulunk a 8429 sz. út felé, hogy folytassuk utunkat a Ság-hegy felé. Ismét hosszú, eseménytelen séta következik. Ennyi gyaloglással remélem, elégedett lenne az orvosom! A Celldömölkkel egybe épült egykori Alsóság településre, ma városrészbe értünk. Itt a temetőben kell megkeresni egy sírt, melyben a nyelvújítás egyik legnagyobb hatású alakja, az egykori plébános, Kresznerics Ferenc pihen.

Leolvassuk a sírkőről a szükséges szót és most már tényleg a Ság-hegy felé indulunk, mely immár jól láthatóan előttünk magasodik. A hegy lábánál szőlőtőkék sora fogad, ezen át vezet az út felfelé. Elérünk a Sághegyi Múzeum épületéhez, melyhez egy lépcsősoron kell felkapaszkodni.

Szuszogunk kicsit mire felérünk, de a Múzeum nincs nyitva, ezért letelepszünk a mellette lévő füves területen, ahol pihenőasztalok és egy játszótér fogad. Nagyon megörülünk, hogy felérve, végre tiszta levegőt lélegezhetünk be, mert ez idáig helyenként, meglehetősen szmogos levegő került csak a tüdőnkbe. Itt lepakolunk és mivel dél már elmúlt, elköltjük a magunkkal hozott szendvicset, ebéd gyanánt.

Ebéd után nekivágunk a következő lépcsősornak, mely felvisz a platóra. Felérve, olvasgatjuk a tanösvény tábláit és szemügyre vesszük az egykori kőbánya megmaradt létesítményeit. A tűzhányó lávájából kialakult kőzetet ugyanis 50 évig bányászták és út-, valamint vasútépítéshez használták. Az úton sétálva felváltva ismerkedünk a tűzhányó történetével, geológiájával és a bányászat emlékeivel, valamint annak technológiájával. Legelőször a láda felé vesszük az irányt, amit kis keresgélés után meg is találunk. Elég ramaty állapotban van szegény, ugyanis lyukas és a benne lévő logbook is betelt és nedves. Sajnos a rejtekadó üregbe, a nálunk lévő egyesületi cseredoboz nem fér be, így majd csak a logunkban fogunk tudni utalni a karbantartás szükségességére. Visszafele jövet, elmegyünk a trianoni kereszt előtt és nagyon élvezzük a késő őszi környezetet. A sok színes levél még zöldekkel keveredik a hosszúra nyúlt nyár miatt. Igazából csak néhány napja csökkent le a hőmérséklet és ez láthatóan megzavarta az élővilágot. Sok fa zölden hullatja leveleit, pedig már novembert írunk.




Felérve a platóra, igazán látványos kép fogad. A színes lombok és a kráter, valamint az egykori kaldera maradványa érdekes szimbiózisban tárul elénk. Azt se tudjuk, merre nézzünk. Valaki lent, a kráterben található kis mezőn, egy hatalmas szívet rajzolt ki kövekből. A benne lévő felirat már nem nagyon olvasható, illetve mások is ott hagyták kéznyomukat, de nagy szerelem lehet az ilyen, ami ekkora munkára sarkallja az embert!
Megtaláljuk a kráter emléktábláját is és egy kis segítséget az előttünk magasodó kőfal értelmezéséhez. A növényzet itt is, részben már takarja a látványt, de azért a képzeletünk segítségével értelmezhető az információ.


Lent a kráterben összefutunk egy egyetemista korú társasággal, akiknek egy idősebb úr magyaráz angolul. Csekélyke angol tudásommal azt gyanítom, hogy jövendő geológusoknak tart órát a természet tantermében. Nem is zavarjuk őket, gyorsan odébb állunk, miközben nem győzöm kattintgatni a fényképezőgépem. Különleges érzés az egykori vulkán kráterében sétálni! Egy majdnem teljes kört megtéve, a hegy egy másik pontján távozunk. Utunk ismét a szőlő- és gyümölcs ültetvényen át vezet, de ezúttal ereszkedőben.

A városba vivő aszfaltúthoz érve még visszatekintünk, hol is jártunk.

A lenti ködöt szerencsére, némileg megritkította az erőlködő napsütés, így valamivel könnyebben lélegezve megyünk vissza Celldömölkre. Az egyhangú országúti séta után a város Pórdömölk nevű városrészébe érkezünk. Az első megállónk a multi geoláda 1. pontja, az Apátsági templom romja. Közelebbről nem lehet megtekinteni, mert be van kerítve, csak egy fából készült keret jelzi, hol állt egykor a bejárata.


A jelszórészlet begyűjtése után megyünk tovább az Evangélikus templomig, ami a multi 2. pontja. Érdekes, hogy minden bejárata felett (minden oldalán van egy) más-más jelmondat/idézet található.

Innen már nem sokat kell mennünk, hogy visszaérjünk a vasútállomásra, ahonnan körutunk indult. Természetesen ez is a multi egyik pontja, ha már vasutas városról beszélünk. A felvételi épület melletti kis zöldterületen van egy szabadtéri kiállítás hajdani vasúti járművekből. Található itt mellékvonali “kávédaráló”, becenevén “Nyalóka”, a hozzá illő favázas személykocsival, de pihen itt egy “BIvaly” is, mely a fővonali közlekedésben a MÁV legismertebb gőzmozdonyai közé tartozott (424-es). Ehhez már egy négytengelyes kocsit csatoltak. Itt áll a mára már elfeledett tűzoltó vonat egy kocsija is, amely szerelvényeknek a gőzösök idején volt jelentőségük. A gőzmozdonyok ugyanis gyakran felgyújtották a talpfákat vagy a pálya menti növényzetet a kibocsátott szikráikkal. Ilyenkor, ha a mozdony víz készletével nem sikerült eloltani a tüzet, indult a tűzoltó vonat, hogy a más módon nehezen megközelíthető helyeken is lehessen tüzet oltani.



Utunkat a közeli, igazi retro stílusú Rezgőnyárfa Vendéglőben zárjuk, ahol a 60-as évekbeli környezetben eszünk egy olcsó, de jóízű fogást.
Visszatérve az állomásra, érdekes látvány fogad. A lemenő nap fénye által vörösre festett fák szinte világítanak. Ezzel a képpel búcsúzik tőlünk Celldömölk. A peronról még készítek egy képet a szobormozdonyokról, melyeknek már csak a sziluettje látszik.


A nap mérlege:
Bejárt útvonal:
Celldömölk vá. –
– GCCeDo_3 –
– jelöletlen út – GCCeDo_5 – jelöletlen út – GCCsDo_6 – jelöletlen út –
– jelöletlen út – GCTsag – jelöletlen út –
– GCCeDo_1 –
– GCCeDo_2 –
– GCCeDo_4 –
– Rezgőnyárfa Vendéglő


Megtett távolság: kb. 15 km
Szintkülönbség: 352 m.
Átlagsebesség: 4,4 km/h (mozgásban 3,6 km/h)
A track letölthető innen.
(Ha nincs olyan program a gépeden, amivel megnyithatod, akkor a Windows Áruházból letöltheted a neked leginkább tetszőt.)
A bejegyzést egy gombnyomással megoszthatod néhány közösségi oldalon, a Megosztás alatt található gombok segítségével, hátha tetszene az ismerőseidnek is. Ha véleményed van, írd meg hozzászólásban, vagy az Írj nekünk! oldalon található űrlap segítségével küld el számunkra!
Fontos! Az oldalon Hirdetésblokkolót használva, nem látszanak a Feliratkozás és Megosztás gombjai, célszerű azt kikapcsolni. Nyugodtan megteheted, reklámmal nem fogsz az oldalon találkozni.








