A hely, ahol a civil összefogás győzött – Kilátóhelyek a Mecseken

2015 80/268 GCTUBK

2015.08.24 Hétfő

Az ünnepi, hosszú hétvégét még megtoldottuk pár nap szabival, így ma, hétfőn indulunk ismét útnak. Az időjárás végre megnyugodott, elmúlt a hőség és megszűntek az esők is. Ragyogó napsütést ígért mára a meteorológiai előrejelzés, így jókedvűen vágunk neki, hogy Pécsig meg se álljunk. (Na jó, egyik vonatról a másikra, álló helyzetben szálltunk át.)


A pécsi vonaton rengetegen vannak. Ahogy az egyszeri őrmester mondta, az “egyemisták” kezdenek visszaköltözni. Szemrevaló, szép lányok nagy pakkokkal ülnek mindenfelé. (Ez Pécs egyik vonzereje, a gyönyörű lányok. Persze Vé ezt is máshogy gondolja..)

Mivel mai kirándulásunk kezdőpontja messze van a pécsi vasútállomástól, így a helyi közlekedést választjuk és busszal utazunk fel a Misina-tetőre, ahol a TV-torony aljában szállunk le a buszról. Őszintén szólva alig vártam már ezt a leszállást, mert a gyomrom igencsak felkeveredett a szerpentinen zötyögő buszban. Már csak azért sem értem a dolgot, mert ilyen még sosem fordult velem elő, hogy valamely közlekedési eszközön rám tört volna a hányinger. Még repülős koromban sem, bárhogyan is dobálták a légáramlatok a gépünket. Ahogy kinyílt a busz ajtaja, puskagolyóként rohanok a fák közzé, hogy könnyítsek a gyomromon. Szerencsére a friss levegő jótékonyan hat, így a Misina-tető berondítása elmarad. Az erőm viszont elhagyott, így a közelben, a fenyők alatt leülük egy padra, míg összeszedem magam. Vé ott toporog körülöttem. Szent meggyőződése, hogy csak kibúvót keresek a gyaloglás alól. Igaz, hogy reggel nehezen indultam el, de nagyon szeretem Pécset és környékét, ezért ki nem hagynám a mai utat semmi pénzért! Pár perc ücsörgés után összeszedem magam és nekivágunk az útnak. Így utólag végig gondolva, szerintem a nadrágom korca elszorította kissé az emésztőrendszerem a hosszú vonatúton ülve és a reggelim emésztése elakadt. Na, mindegy túl vagyok rajta, gyerünk hát!

Ma a Mecsek néhány kilátóhelyét járjuk körbe. Az út középpontjában a Tubes áll. Jelenleg a Misina-tetőn vagyunk, de innen nem sok kilátás nyílik, ehhez fel kellene menni a TV-toronyba. Majd, visszafelé meglátjuk. A multi geoláda (mert annak pontjait keressük ma), első állomása is a torony tövében van, így azt is jövetben keressük meg.

Elindulunk a turistaúton, mely egy jól karbantartott erdei sétaút. A multi második pontjáig meg sem állunk, ez pedig a Kis-Tubesi kilátó. A közelébe érve átváltunk a  -gel jelölt ösvényre és pillanatokon belül előttünk van egy Magyarországon szokatlan kivitelű kilátóhely. Némileg a nemrégiben felkeresett Zsongor-kő kilátóhelyére hasonlít a kialakítása, de itt teljes egészében mesterséges építményről van szó. Nagyon tetszik, ez a lejtő fölé kinyúló megoldás.

Miután kimegyünk a végére, olyan érzésünk van, mintha repülnénk a táj fölött. Madárszemmel figyelhetjük a környező tájat. Készítek is néhány képet, a kb. 270 fokos kilátásról.

Miután kigyönyörködtük magunkat a táj szépségében, lemegyünk a kilátó aljában kialakított esővédő, pihenő, piknikező(?) helyre, hogy az itt található sok emléktábla egyikéről leolvassuk a jelszó részletet. A kilátástól azonban nem könnyű elszakadni, még innen is csodáljuk a tájat egy darabig.

Végül a másik ágán visszatérünk a turistaútra és folytatjuk utunkat A Tubes felé.

Mivel ez a környék legmagasabb pontja, valóságos antennaerdő borítja. Van itt GSM bázisállomás, meteorológiai állomás, átjátszó állomás és még ki tudja milyen állomás, kivéve a vasútállomást. 2005-ben ide akarták telepíteni a NATO légtérfigyelő radarállomását, amely igen heves tiltakozást váltott ki a lakosságból. A környezetvédők kb. 5 évig felváltva védték a területet élő láncokkal, a hegyen táborozva, míg a Honvédség meghátrált és a lokátor állomás nem épült meg. A tiltakozásban egykori köztársasági elnökünk, Sólyom László is részt vett. A tiltakozásnak az emléktáblája is látható, a hegy tetején épült körpanorámás kilátó aljában.

Felmászunk és körbetekintünk a tájon.

Ismét fenséges látványban van részünk. Csak a sok antenna hat zavarólag. De mit csináljunk! A rádiómérnökök is a hegytetőt szeretik, mint a kilátókat építők. Ez már csak ilyen világ! Az viszont nagyon jó, hogy munkanapon jöttünk, mert a hétvégén néha már zavaróan sok embernek, nyoma sincs. Csak hébe-hóba találkozunk valakivel, így zavartalanul élvezhetjük a környezetet. Miután kigyönyörködtük magunkat, leereszkedünk a kilátó alá, hogy megkeressük a geoládát. Egy kisebb kőfal mögött bukkanunk rá. Ugyan a GPS 10 méterrel odébb mutat, de a leírás alapján megtalálható. Ebben a sok antennás, elektorszmogos környezetben, természetes, hogy a GPS nem pontos. Gondos visszarejtés után, megyünk is tovább.

A jelzésen folytatjuk utunkat, ami kissé kerülő út, de kevésbe meredek.

A következő kilátóhely a Sós-hegyen van. Szép, rendezett környezetben haladunk. A környezet meglepően tiszta, sehol egy eldobott flakon vagy papírdarab. Igazság szerint a kiránduló útvonalak mellett, nem ehhez vagyunk szokva. Némi mászás és egy bő kilométer után megérkezünk a Sós-hegyi kilátóhoz. Érdekes, bástyaforma építmény.

Nekem azonban elegem lett a sok lépcsőből. A torony alatti pihenő pad mellé telepszem, míg Vé hősiesen felmászik a kilátóba, hogy megörökítse a panorámát a négy égtáj felé.

Miután lejött, Ő is pihen egyet. Megesszük a maradék szendvicseinket és elindulunk visszafelé a jövetben megismert úton.

A Lapisi erdész emlékműnél úgy döntünk, hogy lefelé a -gel jelölt szerpentin úton megyünk a tubesi János-kilátóig. Ez is szép út, csak Vé lába tiltakozik időnként a meredekebb lejtőkön. A János-kilátótól azután a kényelmes jelzésen térünk vissza a Misina-tetőre. 

Itt megkeressük a jelszórészletet és ezzel teljes lett a jelszó, így sikeresen be is logoltuk a megtalálást. Sajnos, kiderül, hogy a liftnél csak készpénzzel lehet fizetni. Mi általában, mindenhol kártyát használunk, így készpénz nem nagyon van nálunk. Most sincs elegendő, így a torony meglátogatása máskorra marad. Az autóbusz jön nemsokára, így azzal térünk vissza a vasútállomáshoz. A kezdeti kellemetlenség után egy remek napot tudhatunk magunk mögött.

A nap mérlege:

Bejárt útvonal:
35Y busz Misina-tető végállomás – jelöletlen út- – GCTUBK-2 – – GCTUBK-3 – – GCTUBK-4 – – jelöletlen út – GCTUBK-1 – 35-ös busz Misina-tető végállomás

Megtett távolság: kb. 7 km
Szintkülönbség: 444 m.
Átlagsebesség: 1,7 km/h (mozgásban 3,3 km/h)

A track letölthető innen.
(Ha nincs olyan program a gépeden, amivel megnyithatod, akkor a Windows Áruházból letöltheted a neked leginkább tetszőt.)

A bejegyzést egy gombnyomással megoszthatod néhány közösségi oldalon, a Megosztás alatt található gombok segítségével, hátha tetszene az ismerőseidnek is. Ha véleményed van, írd meg hozzászólásban, vagy az Írj nekünk! oldalon található űrlap segítségével küld el számunkra!

Fontos! Az oldalon Hirdetésblokkolót használva, nem látszanak a Feliratkozás és Megosztás gombjai, célszerű azt kikapcsolni. Nyugodtan megteheted, reklámmal nem fogsz az oldalon találkozni.

Hozzászólás

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .