Újra Vé kedvében járva – Kornyita

2014_55_161 GCKORN

2014.08.20 Szerda

Vé régebben több éven keresztül járt a Művészetek Völgyébe dolgozni. Ekkor hallott először a délebbre fekvő Káli-medence szépségeiről és a bakancslistájára felkerült ez a hely is. Kihasználva az ünnepnap adta lehetőséget, kivettünk pár nap szabit, hogy ládázhassunk. Első napon ide, a Káli-medencébe, pontosabban, az annak területén lévő Kornyi-tóhoz látogatunk el.

Vonattal Révfülöpig utazunk, innen az apostolok lovára pattanunk. A korábbról már ismerős Piros sáv jelzésen indulunk el. Az útvonalon jártunk már, így nem is nagyon nézem a térképet. Így aztán, mivel az emlékezetünk mégsem olyan tökéletes, kétszer is korábban fordulunk be a Petőfi Sándor utcáról a hegy felé, mint az jó lett volna. Persze mindkétszer rájövünk, hogy még korai a jobbra fordulás. Végül megvan a helyes letérés helye, a Mogyoró utcában. Nekivágunk az emelkedőnek a mély bevágódásban, ami már korábban is nagyon tetszett. Elmegyünk az egykori Panoráma Étterem romos épülete mellett, ami mára csak a GSM antennák elhelyezésére szolgál. Még mindig hihetetlen, hogy ilyen remek kilátással rendelkező helyen, hogy nem volt rentábilis egy étterem? Rövidesen a kilátóhoz vezető lépcsősor aljához érünk. Szerencsére, most nem kell lépcsőzni, mert elmegyünk balra, követve a Piros sáv jelzést. (Még most is belesajdul a térdembe, ha a decemberi hidegben megtett lépcsőzésre gondolok, ami után begyulladt az ízületem és hetekig alig tudtam járni.) Ma szerencsére, közel szintben vezet az út. Egyszer aztán letévedünk az elég gyatrán jelzett útvonalról és rossz irányba fordulunk. Elcsábított egy sokkal jobban kijárt földút. Amikor a terep lejteni kezd jövünk rá, hogy nem erre kellett volna menni. Úgy látszik a mai nap a “félremenések” napja. Most már gyakrabban kell néznem a térképet és nem érzés után fogunk menni – vonom le a tanulságot. Visszamegyünk a jelzett útra és immár a megfelelő irányban, egy eléggé benőtt ösvényen megyünk Kővágóörs felé. A térkép szerint szekérút ez is, de ezen, szerintem évek óta nem ment szekér, mert a szeder és más bokrok ágai nagyon belógnak az “űrszelvénybe”. Néha még gyalog sem egyszerű kikerülni az ágakat. Pedig szép kis út lenne! Főleg, hogy a helyenként már érett szeder kárpótlást nyújt a kellemetlenségekért. (Brummogva tömöm a hasam. ) Kiérünk az erdőből a szántóföldre. Itt már könnyebben haladunk. Előttünk terül el a Káli-medence.

Készítek is néhány panoráma képet, de ahogy megfordulok, ledöbbenek. Kb. Zánka felől (Jobbra, hátulról) olyan fekete felleg közelít, hogy csak na!

Persze mára ígért esőt a meteorológia, de felhőszakadásról szó sem volt! Helyenként már szakad, ez remekül látszik, még a fényképeken is. A közelgő zuhé ellenére Vé boldogan tekinget körbe.

Az eső eltávolodik, ekkor fellélegzünk, majd ismét közelebb jön, amit szomorúan fogadunk. Eső ellen ponchónk van, ezért nem zavarna az eső, csak mindketten szemüvegesek vagyunk és ha azt összekenik az esőcseppek, nem látunk. Nem is voltak olyan hülyék a japánok, akik az ablaktörlős szemüveget kitalálták! Azért reménykedünk, hogy az eső elkerül bennünket és megyünk tovább. Átmegyünk Kővágóörs keleti felén, majd rövidesen már egy országúton ballagunk. Befordulunk egy állattartó telep bekötő útjára. A ládaoldal szerint, a telepen valamikor struccokat tartottak. Közelebb megyünk, hogy szemügyre vegyük, milyen állatok vannak itt, de csak egy legelésző szamarat látunk. Így visszafordulunk és rátérünk a Theodora-tanösvényre. Nagyon tetszenek a tanösvény útjelzői, melyek egy stilizált madárfejet formáznak.

A csőrük iránya mutatja a helyes irányt a tanösvényen. Mi azonban fordított irányban haladunk. A tanösvénynek saját multi ládája van, de az majd egy másik túra célpontja lesz. Betérünk az egykori dolomitbányába és elolvassuk a tanösvény tájékoztatóját, valamint megtekintjük a kiállított kőzetmintákat és az üledékes kőzetet, ami mellettünk magasodik.

Innen a tanösvényt követjük. Közben azért figyeljük a tájat is. A távolban feltűnik a Hegyestű jellegzetes formája, ahogy a félig elhordott hegy vonalából kiemelkedik.

Lassacskán elérjük a medence legnagyobb tavát vagy ahogy a környékbeliek hívják, a “Kornyitát”. Előszörre nem is igazán vesszük észre, csak a sűrű nádast a szélén. Vizet alig-alig lehet látni.

A tó vízrajzát ismertető tanösvény-állomáson olvastuk, hogy az elmúlt évek (évtized) száraz időjárása következtében a tó vízkészlete igencsak megcsappant. A szomszédos dombra felmászva, némileg azért láthatóvá vált a vízfelület is.

Idefent meg valami rémisztő alkotások állnak, rossz rájuk nézni! Legalábbis mi így gondoljuk, de valószínűleg bennünk van a hiba, hiszen nem kevés pénzbe kerülhetett a felállításuk. Ha meg már valaki sokat fizetett értük, akkor szépeknek is kell lenniük! Ez törvényszerű.

Közben megtaláltuk azt a táblát is, amiről a jelszót lehetett leolvasni. abban a pillanatban, ahogy belogoltam, leszakadt az ég. Gyorsan felrángattuk a ponchóinkat és mivel menedék sehol sem kínálkozott, folytattuk utunkat. Az eső annyira sűrű, hogy a fényképezőgépet el kell dugnom a ponchóm alá. A térképet is csak rövid időre tudom megnézni, majd megy vissza a kabát zsebébe. Közben letérünk a tanösvényről, hogy a tó vonalát követve haladjunk. Cuppogunk a sárban és Vé időnként igencsak savanyú arcot vág.

Nem erre készült a nagy Ő-vel való első randiján. Aztán lassanként eláll az eső (jó negyedóráig szakadt) és a kedvünk is jobb lesz. A 9. állomásnál ismét csatlakozunk a tanösvényhez. Most egy darabig, újra azt követjük. Közben az eső áztatta terep gyorsan szárad és mire a Simon-forráshoz érünk, már egész kellemes az idő. A felhők elvékonyodtak, úgy látszik egyhamar nem fog esni. Úgy döntünk, hogy ideje megebédelni. A bemutató tábla remek asztalt kínál Vé-nek, hogy kipakolja a kajánkat, persze vigyázva, hogy ne kenjen össze semmit. Csak az a fránya vizes üveg nem akar megállni a ferde felületen, folyton legurul! Míg eszünk a ponchóink a kövekre kiterítve, nagyjából megszáradnak.

Ebéd után elindulunk Kővágóörs nyugati oldala felé. Útközben Vé másik nagy kedvenceit, a bálákat is megtekinthetjük a ligetes réten.

Vé-nek, az esőt leszámítva, ma nagyon jó napja van! Bezzeg én hiába nézelődök! Ugyanis Jancsó Miklósnak is a Káli-medence volt a kedvenc forgatási helyszíne és reménykedtem, hogy hátha valahol megpillanthatnék egy pucér asszonyseregből álló ménest, de egész úton egy árva Kancácskát sem láttam! A táj viszont nekem is tetszik, szívesen fogok visszatérni. A fellegek már elhúzódtak és mire a Burnót-patak kis gyaloghídjához érünk már a Nap is átsejlik a felhőkön.

Átkelünk a tetszetős kis fahídon és már Kővágószőlős határában járunk. Még megtekintjük az egykori Mosóházat, DSCN3035megisszuk a hazulról hozott kávé maradékát DSCN3041és bent is vagyunk a faluban. Átmegyünk rajta, hogy aztán egy viszonylag eseménytelen úton a balatonrendesi vasúti megállóhelyre érjünk. Itt engem is ér egy kis öröm, mert a hazafelé vivő vonatunkat egy NOHAB húzza. DSCN3042Igaz ez az FMK gépe, nem az egykori balatoni flottából való, de kicsire nem adunk! Szépen duruzsol ez is, ahogy azt a mozdony utáni kocsiból hallgathatom.

A nap mérlege:

Bejárt útvonal: Révfülöp vá. – jelöletlen út – Piros sáv – jelöletlen út – Kék ferde sáv – jelöletlen út – Kék ferde sávKék sáv – jelöletlen út – Sárga sáv – jelöletlen út – Sárga kereszt – jelöletlen út – Balatonrendes vmh.

Megtett távolság: kb. 17 km.
Szintkülönbség: 361 m.
Átlagsebesség: 3,0 km/h. (mozgásban 4,1 km/h.)

A track letölthető innen.
(Ha nincs olyan program a gépeden, amivel megnyithatod, akkor a Windows Áruházból letöltheted a neked leginkább tetszőt.)

Kérünk, hogy a lenti csillagok használatával jelezz vissza számunkra, hogy tetszett-e a bejegyzés.  Az értékeléshez nem szükséges bejelentkezni. Visszajelzésedet köszönjük!
A bejegyzést meg is oszthatod, hátha tetszene az ismerőseidnek is. Ha véleményed van, írd meg nekünk hozzászólásban, vagy az Írj nekünk! oldalon található űrlap segítségével!